• '' 20 '' Konu Açan yada mesaj yazmış olan Rütbe '' Özel üye '' olucaktır.. Vip üye de 200 konu yada Cevap vermiş olan Rütbe kazanacaktır saygılar

Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

SiBemol_2

5 Yıl ve Daha Eski Üyemiz
Katılım
12 Eyl 2012
Mesajlar
13
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Enst.
Bağlama
merhaba arkadaşlar.ölçüler konusunda yardıma ihtiyacım var..2/4 ile 4/4, 3/4 ile 6/8, 5/8 ile 10/8'lik ölçüleri birbirleriyle karıştırıyorum.bu yüzden yaptığım besteleri notaya alamıyorum.ölçü olmadan notaları da hangi değerde yazacağım belli olmuyor..bir örnek vereyim: hatırla sevgili şarkısı bana 6/8'lik gibi geliyordu, ama 3/4 olduğunu öğrendim..bu ölçüleri birbirinden ayıran nedir.teşekkürler
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

şimdi kural şu;bir melodik cümlenin başlangıç ve bitiminde kaç vuruşluk zaman geçiyorsa ölçü öyle oluşturulur...bizde sizin de değindiğiniz gibi bu konuda farklı anlayış ve görüşler vardır.böyle olunca bir karmaşadır çıkıyor karşımıza...sizin verdiğiniz örnekteki gibi;
ha tır la sev5,6 li8,9,10,11,12
bu cümlede 12 tane 8 lik süre geçtiği halde, kurallara göre 12/8 lik olması gerekirken niye 3/4 lük diye yazılır bende anlamış değilim...
bu şarkıyı ben yazmış olsaydım ölçüyü 12/8 olarak belirtirdim...saygılar...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

ölçüler vurgularına göre 2şerli ve 3erli olarak

ikiye ayrılır.
2şerli ölçüler, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4... 3erli ölçüler ise 6/8, 9/8,

12/8...
ilk sayı (yukarıda yazılan) ölçünün içindeki birimin sayısını, diğeri

ise o birimi ifade eder.
iki dörtlük ölçü içerisinde iki adet dörtlük ritm değerinde nota

vardır...
2/4 lük ölçü kalıbınde birim dörtlük değerdir.
her birim, iç bölünmelerine bölündüğünde her bir dörtlük değer, ayrıca

ikiye bölünür.
"bir ve ki ve" şeklinde bunları da sayabiliriz.
6/8 lik ölçü kalıbında ise, iç bölünmelerine inildiğinde her bir noktalı

dörtlüğün üçe bölündüğü göze çarpar.
"bir ve ve ki ve ve"
vurgusal anlamda incelendiğinde klasik müzikte vurgu ikişerli ölçülerde

sırasıyla 1 ve 3. zamandadır.yani 4/4lük bir ölçüde
ilk 1. ve 3. dörtlük 2 ve 4e nazaran daha vurgulu icra edilir.
buna rağmen 1 ve 3. zamanın vurgusuda kendi içinde eşit değildir.ölçü

başı olduğundan ilk dörtlük her zaman 3ten daha vurguludur.
üçerli ölçülerde ise bu biraz değişir.
1 ve ve 2 ve ve şeklinde irdelendiğinde vurgu 1de ve 2dedir.
yine ölçü başı olduğundan 1, 2den daha kuvvetli vurgudadır.

her ne kadar kabaca irdelendiğinde 2/4-/6/8; 3/4-9/8; 4/4-12/8 ile aynı

ölçü yapısına ve vuruşa sahipsede, iç bölünmeleri ve birimlerine

bakıldığında [birim: 2/4=dörtlük; 6/8=noktalı dörtlük] çok farklı

oldukları görülür...

biraz kağıt üzerinde kendi kendinize alıştırma yaptığınızda 6/8 ölçü ile

3/4 ölçü içerisinde aynı nota değerlerinin barınabildiğini göreceksiniz.
örnek: 6/8=6 x sekizlik; 3/4= 3 x dörtlük (6 x sekizlik)
bunun arasındaki fark yazılışta ve icradadır. ve tamamiyle vurgudan

kaynaklanmaktadır...

Türk Ritmleri:
5/8-7/8-9/8 olarak en çok kullanılanları betimlenebilinir.
vurgu kuralları, en son zamanı 3erli, diğer zamanları 2şerli vurgu

kuvvetinde olup, klasik müzikteki ölçülere nazaran karmaşık yapıdadır.
3erli zamanları yer değiştirilip daha zengin bir tartı kalıbı şeklinde

de kullanılabilinir.
[ örnek: Ahmed Adnan Saygun orkestra süiti, 3. bölüm: Horon = burada

üstad, ölçü kalıbını iki ölçü şeklinde oluşturmuş ve 7/8lik ölçüyü

2-3-2; 3-2-2 şeklinde tüm eserde değiştirerek uygulamıştır... ]

umarım anlaşılabilir yazmışımdır...

resim dosyalarındaki uyarılar:
kullandığım nota yazım programından ötürü;
* 4/4 ölçü, C) şeklinde çıkıyor (müzikte her ikiside kullanılır, fakat

ben programda seçim yapamadım)
* iç bölünmeler her zaman birim gruplarına toplanılarak

yazılmalıdır.oysa program 3erli ölçü kalıpları için olan örnekte, her

sekizlik değeri, tek başına değermiş gibi yazmış. oysa doğrusu tıpkı

2şerli ölçğü kalıpları için olan örnekte olduğu gibi grup grup fakat bu

sefer 3 sekizlik birbirine bağlamak suretiyle yazılmalıydı..yine aynı

programda bunu bulamadım.. mutlaka vardır ama.
..​


olcu_kaliplari_ucerli_201.jpg


olcu_kaliplari_ikiserli_185.jpg


alıntı​
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

Bu değerli bilgiler için teşekkür ederim ferdesu.
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

ölçüler vurgularına göre 2şerli ve 3erli olarak

ikiye ayrılır.
2şerli ölçüler, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4... 3erli ölçüler ise 6/8, 9/8,

12/8...
ilk sayı (yukarıda yazılan) ölçünün içindeki birimin sayısını, diğeri

ise o birimi ifade eder.
iki dörtlük ölçü içerisinde iki adet dörtlük ritm değerinde nota

vardır...
2/4 lük ölçü kalıbınde birim dörtlük değerdir.
her birim, iç bölünmelerine bölündüğünde her bir dörtlük değer, ayrıca

ikiye bölünür.
"bir ve ki ve" şeklinde bunları da sayabiliriz.
6/8 lik ölçü kalıbında ise, iç bölünmelerine inildiğinde her bir noktalı

dörtlüğün üçe bölündüğü göze çarpar.
"bir ve ve ki ve ve"
vurgusal anlamda incelendiğinde klasik müzikte vurgu ikişerli ölçülerde

sırasıyla 1 ve 3. zamandadır.yani 4/4lük bir ölçüde
ilk 1. ve 3. dörtlük 2 ve 4e nazaran daha vurgulu icra edilir.
buna rağmen 1 ve 3. zamanın vurgusuda kendi içinde eşit değildir.ölçü

başı olduğundan ilk dörtlük her zaman 3ten daha vurguludur.
üçerli ölçülerde ise bu biraz değişir.
1 ve ve 2 ve ve şeklinde irdelendiğinde vurgu 1de ve 2dedir.
yine ölçü başı olduğundan 1, 2den daha kuvvetli vurgudadır.

her ne kadar kabaca irdelendiğinde 2/4-/6/8; 3/4-9/8; 4/4-12/8 ile aynı

ölçü yapısına ve vuruşa sahipsede, iç bölünmeleri ve birimlerine

bakıldığında [birim: 2/4=dörtlük; 6/8=noktalı dörtlük] çok farklı

oldukları görülür...

biraz kağıt üzerinde kendi kendinize alıştırma yaptığınızda 6/8 ölçü ile

3/4 ölçü içerisinde aynı nota değerlerinin barınabildiğini göreceksiniz.
örnek: 6/8=6 x sekizlik; 3/4= 3 x dörtlük (6 x sekizlik)
bunun arasındaki fark yazılışta ve icradadır. ve tamamiyle vurgudan

kaynaklanmaktadır...

Türk Ritmleri:
5/8-7/8-9/8 olarak en çok kullanılanları betimlenebilinir.
vurgu kuralları, en son zamanı 3erli, diğer zamanları 2şerli vurgu

kuvvetinde olup, klasik müzikteki ölçülere nazaran karmaşık yapıdadır.
3erli zamanları yer değiştirilip daha zengin bir tartı kalıbı şeklinde

de kullanılabilinir.
[ örnek: Ahmed Adnan Saygun orkestra süiti, 3. bölüm: Horon = burada

üstad, ölçü kalıbını iki ölçü şeklinde oluşturmuş ve 7/8lik ölçüyü

2-3-2; 3-2-2 şeklinde tüm eserde değiştirerek uygulamıştır... ]

umarım anlaşılabilir yazmışımdır...

resim dosyalarındaki uyarılar:
kullandığım nota yazım programından ötürü;
* 4/4 ölçü, C) şeklinde çıkıyor (müzikte her ikiside kullanılır, fakat

ben programda seçim yapamadım)
* iç bölünmeler her zaman birim gruplarına toplanılarak

yazılmalıdır.oysa program 3erli ölçü kalıpları için olan örnekte, her

sekizlik değeri, tek başına değermiş gibi yazmış. oysa doğrusu tıpkı

2şerli ölçğü kalıpları için olan örnekte olduğu gibi grup grup fakat bu

sefer 3 sekizlik birbirine bağlamak suretiyle yazılmalıydı..yine aynı

programda bunu bulamadım.. mutlaka vardır ama.
..​


olcu_kaliplari_ucerli_201.jpg


olcu_kaliplari_ikiserli_185.jpg


alıntı​

teşekkürler..Bu makaleyi bir kaç defa anlayarak okumam gerek..sanırım icra farkı var benzer ölçüler arasında..
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

çok pratik bir şekilde anlatayım..:) 3/4 6/8 ve 12/8 birbirine çok benzer davul ritmi gibi dinlersen ama matematikleri farklıdır..3 vuruşta bir vurgu duyuyorsan 3/4, 2 vuruşta bir vurgu duyuyorsan 6/8, 4 vuruşta bir vurgu duyuyorsan 12/8'liktir parça (haa burada 9/8 lik te batı müziğinde 3/4 lüğe falan benzer..zurnacılar duymasın ortalık karışır diye yazmadım onu bizim türkülerde karma ölçü olarak geçer ondan farklıdır bizimkiler..) hatırla sevgili vurgu yüzünden 3/4 lüktür..mesela söyleyin şarkıyı ha.. hecesiyle sev... hecesini vurgulu söylediğinizi duyacaksınız:)
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

birbirini takip eden katarlar gibi düşün ritmleri, Mesela 3/4 lük ritm: (4lük içinde 3 vuruş)
"düm tek tek" "düm tek tek" "düm tek tek" "düm tek tek"
6/8 lik ritm : (8'lik içinde 6 vuruş)
"düm tek tek ta tek tek" "düm tek tek ta tek tek" "düm tek tek ta tek tek"
9/8 lik ritm : (8'lik içinde 9 vuruş)
"düm tek düm tek düm tek düm tek tek" "düm tek düm tek düm tek düm tek tek" "düm tek düm tek düm tek düm tek tek"
- çok bilimsel değil ama ben böyle kodluyorum :)
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

müzikte ölçü ritm için olduğu gibi müzik cümlelerini belirlemek için de düzenlenerek yazılır...
bizde çoğunlukla melodiler belirlenen bir ritm üzerine yazıldığı için ritm için ölçü anlayışı baskındır...
önemli olan cümlenin toplamında ne kadar zaman geçtiğidir...
hatırla sevgiliiii...dediğimiz zaman toplamda 12/8 lik zaman dilimi var...
böyle olunca bu şarkıyı normal tempoda 6/8 lik,12/8 bir ritmle ya da tempoyu yarıya kadar hızlandırarak 3/4 lük bir ritmle de çalabiliriz...eser ritm olarak vurgulara bakıldığında hızlı tempoda 3/4 lük,melodik anlamda 12/8 lik olarak bestelenmiş ...
tercih sizin...
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

birbirini takip eden katarlar gibi düşün ritmleri, Mesela 3/4 lük ritm: (4lük içinde 3 vuruş)
"düm tek tek" "düm tek tek" "düm tek tek" "düm tek tek"
6/8 lik ritm : (8'lik içinde 6 vuruş)
"düm tek tek ta tek tek" "düm tek tek ta tek tek" "düm tek tek ta tek tek"
9/8 lik ritm : (8'lik içinde 9 vuruş)
"düm tek düm tek düm tek düm tek tek" "düm tek düm tek düm tek düm tek tek" "düm tek düm tek düm tek düm tek tek"
- çok bilimsel değil ama ben böyle kodluyorum :)

hocam işte sizin dediğiniz 9/8'lik karma ölçü diye geçiyo (ben trakyalıyım) bizim yöre türküleri sizin dediğinizden benim örnek verdiğim düm tek tek,düm tek tek,düm tek tek tarzındaydı... artık konuyu açan kardeş anlamıştır herhalde olayı:)
 
Cevap: Benzer Ölçüleri Karıştırıyorum(lütfen yardım)

çok pratik bir şekilde anlatayım..:) 3/4 6/8 ve 12/8 birbirine çok benzer davul ritmi gibi dinlersen ama matematikleri farklıdır..3 vuruşta bir vurgu duyuyorsan 3/4, 2 vuruşta bir vurgu duyuyorsan 6/8, 4 vuruşta bir vurgu duyuyorsan 12/8'liktir parça (haa burada 9/8 lik te batı müziğinde 3/4 lüğe falan benzer..zurnacılar duymasın ortalık karışır diye yazmadım onu bizim türkülerde karma ölçü olarak geçer ondan farklıdır bizimkiler..) hatırla sevgili vurgu yüzünden 3/4 lüktür..mesela söyleyin şarkıyı ha.. hecesiyle sev... hecesini vurgulu söylediğinizi duyacaksınız:)
teşekkürler biraz kafama yattı gibi.vurgular önemli..peki aynı parça farklı tempoda çalınınca ölçü değişir mi?
 

Benzer konular

Demonu Paylaş Yine Yarışma Yapalım mı ? Anket

  • Evet

    Oy: 16 69.6%
  • Kararsızım

    Oy: 7 30.4%
  • Hayır

    Oy: 0 0.0%

Delüxe üyelik Yapın sizinde olsun.. (Sunucu Ödemeleri için katkınız olsun)

Son kaynaklar

Geri
Üst