• '' 20 '' Konu Açan yada mesaj yazmış olan Rütbe '' Özel üye '' olucaktır.. Vip üye de 200 konu yada Cevap vermiş olan Rütbe kazanacaktır saygılar

Makamlarda ki komalar

sieser_1907

5 Yıl ve Daha Eski Üyemiz
Özel Üye
Katılım
19 Kas 2011
Mesajlar
102
Tepkime puanı
0
Puanları
16
Konum
İzmir
Enst.
Klarnet,Korg Pa 600
Arkadaşlar sorum şu
hicaz makamında:do# ve sib
rast:fa#
nihaventte: sib ve mib
..... gibi bunlar komalı

komalar bu şekilde değil mi şu açıdan soruyorum uşşak makamında koma işareti belli ancak başka makamlarda bemol işareti ile 5 komalık işareti birbirine benziyor .# diyezlerde öyle yardım ederseniz sevinirim.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Makamlarda ki komalar

Merhaba,
HİCAZ MAKAMI'nda güncel parçalarda, geçki olmadığı için, normal si bemol ve do diez basabilirsiniz.
RAST MAKAMI'nda FA DİEZ normal kullanabilirsiniz. Si bemole gelince; aslında bir komalık bemol alır. Bekar yani natürel çalarsanız SOL üzeri eh tam olmaz ama yine de dinlenir. DO üzeri çalarsanız, yani makamı transpoze ederseniz daha iyi sonuç alırsınız.
NİHAVEND'e gelince; Batı Müziği'ndeki karşılığı SOL MİNÖR.
Yalnız, bu yalnızca güncel eserlerde geçerli. Eğer, eser içinde geçki yani modulasyon (makamdan bir başka makama geçiş) varsa işler değişir.

UŞŞAK MAKAMI' nda Sİ BEMOL La üzeri yaklaşık -63, -64 cent gibi bir değer ister.

Kolay gelsin...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Makamlarda ki komalar

hocam cvp için tşkler ama ben org çalmıyorum. klarnet çalıyorum.tam da anlamadım cevabınızdan ben aslında şunu merak ediyorum.örneğin hicaz makamından bir eserde do# ve sib komalı mı çalınmalı
 
Cevap: Makamlarda ki komalar

Vecdii hocam aslında cevaplamış. Hicazda komaya gerek yok, ancak uşşak makamında si notası bir koma bemol alıyor. Yani çalacağınız ses, si ile sib arasında bir ses olmalı.
Belirttiğiniz gibi sanat müziğinde diyez ve bemol işaretlerinin çalınışı aslında 4 yada 5 koma olmalı. Ancak batı müziğinde tam sesin ortası 4.5 komaya denk geldiği için sanırım hicaz makamında kulak bunu farketmiyor. :)
 
Cevap: Makamlarda ki komalar

hocam cvp için tşkler ama ben org çalmıyorum. klarnet çalıyorum.tam da anlamadım cevabınızdan ben aslında şunu merak ediyorum.örneğin hicaz makamından bir eserde do# ve sib komalı mı çalınmalı

Merhaba,
O zaman şöyle bir daha toparlayalım.

Batı Müzği'ndeki BİR TAM ARALIK= 9 KOMA, YARIM ARALIK= 4 KOMA
Asında bu konu hala müzik otoritelerinin tartışma konusu.
Türk Müziği'nde en önemli konu kulak yatkınlığı oluyor. Bol bol dinlemek lazım.
Bir koma aralığı gibi bir fark aslında kulağı etkilemiyor. Ancak, UŞŞAK MAKAMI gibi, HÜSEYNİ gibi, KARCIĞAR gibi veya SEGAH gibi makamlarda 1 KOMA lık aralık değişkenlik arz ediyor. İşte burada asıl sıkıntı baş gösteriyor. Burada da en büyük yardımcı kulak olmakta.

1- HİCAZ MAKAMI; Si 4Komalık Bemol, FA 4Komalık Diez alır.Genel itibarı ile Batı Müziği'nde Si b ve Do# e denk düşer.
2-RAST MAKAMI; Si koma bemolu ve 4 Komalık Bakiyye Diezi alır ki, DO MAJÖR çalarsanız, daha iyi tınlar.
3-UŞŞAK MAKAMI; Si Koma bemolu alır. Ama, bu bemol batıdaki bemol ile Türk müziğindeki 4 Komalık Bakiye diezi arasındadır ve karara giderken kalınlaşır, çıkıcı halde hafif incelir. Klarnette çalarken, kulağınız en büyük yardımcınız olacaktır.
4-NİHAVEND ise dediğim gibi, basit ezgilerde SOL MİNÖR e denk gelir.


Saygılarımla
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Makamlarda ki komalar

Bu arada; eğer Türk Müziği ve teorik yapısı hakkında bilgi edinmek istiyorsanız, önerebileceğim değerli bir kaynak var.

EROL SAYAN üstadın, ULUSAL MÜZİĞİMİZ TEKNİK ANALİZ ve BESTECİLİK adlı kitabını şiddetle öneririm.

Saygılarımla...
 
Cevap: Makamlarda ki komalar

tşk ederim hocam biraz daha iyi anladım.
 
Geri
Üst