• '' 20 '' Konu Açan yada mesaj yazmış olan Rütbe '' Özel üye '' olucaktır.. Vip üye de 200 konu yada Cevap vermiş olan Rütbe kazanacaktır saygılar

Ses kaydı??????

suleymanerol

Vip Üye
5 Yıl ve Daha Eski Üyemiz
Özel Üye
Katılım
27 Kas 2010
Mesajlar
626
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
64
Konum
hatay
Enst.
roland gw8-gitar
70 li yıllarda sevgili Cem Karaca ve arkadaşları yasaklı siyasi şarkıları sevgili Ali Avaz ın evinde bir salonda yaptılar...kayıtlar canlı enstrümanlarla çekildi...özellikle 1 Mayıs şarkısında geri vokaller çok başarılı bir şekilde kaydedildi...Büyük Stüdiyolarda yapılması gerekenler küçük bir salonda gerçekleştirildi...Burada aletlerden çok ustalıklar plana çıktı...
Romanya ve Polonya da eski ekipmanlarla yapılan film seslendirmeleri vardır...o yaşlı ustaların yapmış oldukları effectleri günümüz teknolojisiyle uğraşan ton maisterlerimiz hala başaramadılar...
Şu an bile bir çok ünlü film bu eski stüdyolarda seslendirilmektedir...
Şimdi elimizde bu kadar gelişmiş aletler varken ses kaydında nerde zorlanıyoruz...Büyük olasılıkla müzik yapmayı biliyoruz ama dinlemeyi henüz öğrenemedik...Dinlemeyi öğrenmeden kayıtlarda başarılı olamayız...:eek::eek::eek:

bürodaki yoğunluktan dolayı konuyu yarım bırakmak zorunda kaldım ...şimdi devam edelim....
ses kayıtlarında en önemli husus kulağımızı fazla yormadan çalışmalarımızı en ayrıntılı şekilde dinleyerek yapabilmektir...
özellikle vokal kayıtlarında sesimizi en rahat şekilde duyabilmeliyiz...
bunun için yılların deneyiminden bir kaç naçizane önerim var:
bugün hepimizin doğal örneklemeli sesleri barındıran orglarımız var...bu büyük avantajı doğru şekilde kullanmalıyız...vst ler dxi ler korkunç kulak yorgunluğu yaptığı gibi büyük zamanlarımızıda çalar...mümkün olduğu kadar gerekmedikçe vst lerden ve dxi lerden uzak durmalıyız...bu yazılımlar aynı zamanda pc mızın performansını engellediği gibi kısa bir süre sonra ses kartımızda ses çatlamalarına neden olur...bu sorunları en aza indirgemenin yolu elimizdeki orgu ses modülü olarak kullanmamızdan geçer...
home studiolarda kendi vokal kaydımızı yaparken küçük bir teknikten söz edelim...hazırlamış olduğumuz alt yapının üzerine şarkı söyleyerek vokal kaydı yaparken ne söylediğimizi tam olarak anlayabilmek için;
mixserimizden kulaklık çıkışı almak yerine,ses monitürümüzün kulaklık çıkışını kullanmak çok doğru olacaktır...çünkü kayde giren sesle kayıtdan çıkan ses bizi yanıltır.ben bunun için ses monitürü olarak logitech marka bir ses sistemi kullanıyorum.hem ucuz hem tonlaması iyi hemde rahatlıkla kullanacağım bir kulaklık çıkışı var...mic numu ses mix rime takıyor...ses mix rimin aux çıkışlarını pc min lıne girişlerine bağlıyor,çalışmalarımı da ses monitörümün kulaklık çıkışından rahatlıkla dinliyorum...böylece vokal kaydı yaparken sesimi en iyi şekilde duyuyorum...
o halde en basitinden nasıl bir konfigürasyon kurmalıyız:
1-3.0 işlemci ve üstü bir pc
2-m audıofılle ses kartı
3-normal bir dinamik mic.
4-logitech ses düzeni
5-elinizde bulunan herhangi bir mixser
6-kulaklık
7-modul olarak kullanacağınız org
ve çayyyyyy:):):)
kayıtla ilgili diğer ayrıntılar sitemizdeki özverili arkadaşlarımız tarafından ayrıntılı şekilde defalarca yazılmış.onun için ben konuyu şimdilik burada bitiriyorum...
sevgiler,saygılar,selamlar hepinize...:p
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Ses kaydı??????

Ne varsa eskiler de var süleyman abi paylaşım için teşekkürler.
 
Cevap: Ses kaydı??????

Haklısın abi nasıl dinlememiz gerektiğini bilmiyoruz maalesef...
 
Cevap: Ses kaydı??????

malesef hocam dogru soyluyorsunuz,hala iyi yerlere gelemedik hala onun bunun parca ve altyaplarini calip susleyip geri satiyoruz millete,size ornek bugun cok unlu sanatcilarin populer sarkilarinin hepsi arap,misir ve lubnan sarkilaridir elimde birsuru ornekler varda neyse isimleri lazim degil,saygilarimla
 
Cevap: Ses kaydı??????

süleyman hocam şu anda yapılan prof stüdyo kayıtlarında müzisyen ve vokal kayıt sırasında hiç bir etkileşimde bulunmuyor müzisyenler okunmayan bir esere nota ve ölçüye dikkat ederek çalıyor vokal farklı bir zamanda üzerine okuyor .eserle ilgili ortak bir duygu paylaşımı olmuyor.teknoloji harikası efektlerle süslensede temelde ortak duygu olmayınca ....
 
Cevap: Ses kaydı??????

süleyman hocam şu anda yapılan prof stüdyo kayıtlarında müzisyen ve vokal kayıt sırasında hiç bir etkileşimde bulunmuyor müzisyenler okunmayan bir esere nota ve ölçüye dikkat ederek çalıyor vokal farklı bir zamanda üzerine okuyor .eserle ilgili ortak bir duygu paylaşımı olmuyor.teknoloji harikası efektlerle süslensede temelde ortak duygu olmayınca ....
dostum çok haklısın...teşekkür butonum bittiği için özür dilerim...selamlar..
 
Cevap: Ses kaydı??????

artık her şey cubase ve solistin okumasından ibaret oldu.Nerede o eski hep birlikte provalar canlı canlı kayıtlar,meşk etmeler falan...Bu teknoloji bir yönden iyi ama bazen keşke bu kadar çok ilerlemese dediğim oluyor insanları duygulardan koparıyor maalesef.
 
Cevap: Ses kaydı??????

Abi, öncelikle konu için teşekkürler...
Dağılmaması için 2 konuyu birleştirip, ilk iki mesajını ilk konuya birleştirdim...
Konumuza gelince;
Biliyorsunuz ki epey zamandır kayıt teknolojileri üzerine kafa yoruyorum.Bir takım yeterli donanımlarla artık ev ortamında dahi iyi kayıtlar almayı başarabiliyoruz malumunuz...
Bunu sağlayabileli uzunca bir zaman olduğu için şahsım adına daha ziyade kayıt sonrası sunum fazlaca kafa yorduğum şey...Bunun anahtarı ise iyi bir aranje, mix ve mastering işlemleri...
Hazır konuyu yakalamışken geçen aylarda kendi forum siteme yazdığım ve bu konudaki fikir,tecrübe ve tavsiyelerimi yansıttığım bir makaleyi aynen kopyalıyorum...:)

"Aslına bakarsanız bu konu başlı başına ansiklopedi yazılabilecek büyüklükte olmalıdır aslında. VST ler, PC özellikleri, Hardwareler, Müzisyenlik, Armoni Bilgisi, Teknik Bilgi ve donanım, beste ve düzenleme tecrübeleri, programa hakimiyet, müzikal birikim, mix becerileri, mix cihazları, monitorler, kulaklıklar, sabır, fazlasıyla farklı tarzlarda ve sayıda parçalar dinlemek, arşivlemek bunların düzgün şekilde depolanması v.s v.s

Ancak bugün her tür bilgi internette bir çok yerden edinilebiliyor. İnternetde ufak bir araştırma yaptığımızda pekçok ansiklopedik bilgiye ulaşabiliyoruz.Bu nedenle bu konunun bu forumda kitabi bilgilerden ziyade tecrübeler ve tavsiyelerimizle oluşmuş olmasını tercih ediyorum.Ufak ufak herbirimiz tecrubelerimizi paylaşabilirsek, anektodlar olarak ya da , artık nasıl bir dildeyse o, farklı ve daha güzel sonuçlar elde edilebilinir. Teknik bilgiler artık nerdeyse her yerde var nasıl olsa...

Yaklaşık 5 senedir bu işlerle iç içeyim.Ve işte şu ana kadarki tecrübelerimin bana öğrettikler ve tavsiyelerim;

1.Şimdi kayıt ile ve mixle ne alakası var diyeceksiniz ama parçaların düzgün arşivlendirilmesi isimlendirilmesi, kayıtların tek tek isimlendirilmesi, tarihlendirilmesi, yeni kanal açılır açılmaz o kanalı tanımlayan notların alınması projeye başlarken ve devamında herşeyden önemli. Eviniz dağınık olabilir ama projelerin tertemiz olmalı..
Bu nedenle proje dosyalarınızı mutlaka sınıflandırın.Bilgisayarda her projenize ait proje dosyanız tek bir başlık altında fakat ayrı başlıklarda yedeklenerek bulundurulmalı...

2.Bir projenin en başta sizi tatmin edebilmesi için soundunun mutlaka kaliteli olması gerekir. Dolayısıyla başlamadan önce; melodiler, düzenlemeler, kayıtlardan önce düzgün bir sound çıkıp çıkmadığı ile ilgilenilmelidir.Kaliteli bir soundu mix de işleyerek arzu ettiğiniz yere getirebilirsiniz. Berbat bir ramazan davulu sesi bile, biraz uğraş ile dinlemekten sıkılmayacağınız bir orkestraya dönüşebilir...

3.Mümkünse öncelikle altyapıyı, müzik tarzına göre değişmekle birlikte genelde davul ve bası çözmeniz gerekir. Bu iki enstrumanı bitirdikten sonra diğer kayıtlara düzenlemelere ve mixe geçilmelidir.Bu yiğidin yoğurt yeme şekline göre değişebilir ama genelde bu tercih edilir.Çünkü davul ve bass şarkıyı taşıyan 2 enstrumandır.Tüm şarkı genelde bu iki öğe üzerine inşa edilir. Bass sesleri, kick ve snare gibi tüm soundu belirleyecek zor frekansları en başta halledemezseniz, gerisi geldiğinde işin içinden çıkamazsınız...

4.Uğraştığınız parça size genelde güzel gelecektir. Bu işi yaparken en sık görülen şey ki bu hissiyata ben de sıkça kapılırım ,yaptığınız işin ne kadar kötü olduğunu anlayamamanızdır. O kadar çok uğraşırsınız ki parçayla, nasıl duyulduğunu ya da ilk kez dinlendiğinde nasıl hissettirdiğini bilemez hale gelirsiniz.O akorların altına o arpejin ne kadar uyum sağladığına takılır kalır sonra o uyumdan etkilenir ve parçanızı çok beğenmeye başlarsınız.Sürekli kendi kendinize "vay canına çok iyi oldu" deyip durursunuz ama kazın ayağı öyle değildir maalesef...Oysa ki mix ve mastering kurabiyenin tadı ve ambalajıdır. içindeki fındığın şekline takılmanın kimseye faydası olmaz.

Peki ne yapacağız bu hataya düşmemek için?

Öncelikle eğer tabakhane taraflarına yetiştireceğiniz herhangi bir nesne yok ise acele etmeyin,sindire sindire gidin...Mutlaka ve mutlaka ara verin, ve bir kaç gün aradan sonra tekrar dinleyip devam edin...

5.Çalışmalarınızı farklı kişilere dinletin.Eleştirilmeye hazır olun,bundan gocunmayın ve mütevazi olun.Sizin kulağınızın algısı ile başkalarının ki çok farklıdır ve bu doğaldır.İşte bu site gibi siteler zaten bunun için var.Bizim gibi dinlemekten ve yorumlamaktan son derece zevk alan arkadaşlarınıza dinlettiğinizde mutlaka sizde farklı bir yorum ve tecrübe oluşacaktır.Eğer bunlara katlanamıyorsanız lütfen kimseyi uğraştırmayın, evde kendi kendinize dinleyip mutlu olun...

Hugh Grant ve Drew Barrymore'un başrolünü oynadığı "music and lyrics" filminde, çaptan düşmüş bir pop sanatçısının evine çiçek sulamaya gelen fakat sonradan yetenekli bir söz yazarı ortaya çıkan kız ile tanışması ile başlayan hikaye konu edilir. Ve en güzel sahnelerden birisi; onların beste çalışmalarını resepsiyondaki kapıcıya dinleterek fikir almalarıydı sanırım...

Bunu önlemenin bir başka yolu da , parçanızı yaparken, bittiğinde benzemesini istediğiniz bir tarzda orjinal bir parçayla sürekli kıyaslayarak yapmaktır. Mixini çok beğendiğiniz bir çalışmayı tekrar tekrar dinleyin.Farkedebildiğiniz her detayı ki bu işe girmiş iseniz kulağınız farkedebilecek seviyede olmalıdır, hafızanıza adeta kazıyın.Kendi miksinizi benzetmeye çalışın ve sürekli kıyas yapın...Önemli olan tüm enstrumanlar arasında bir ahenk yaratmaktır. Bir enstrumanın sizin özel bir çabanız yok ise şayet kendi kendine ön plana çıkması benim çok fazla arzuladığım bir durum değil. Enstrumanlar tane tane ve yerinde olmalıdır. Kendinizi sahne karşısında bir orkestrayı dinleyen bir dinleyici olarak hayal edin. Hangi sesi kulağınız nereden algılıyor bunu düşünün...Sağa yada sola panlayacağınız bir vokal,ritm gitar tüm havayı değiştirebilir yada mahvedebilir...Ses dengeleri, dinamiği, yüksekliği ve tonları üzerine bu manada kafa yorun...

Bir keresinde çalışmasını paylaşan birine şöyle bir yorum yazdığımı hatırlıyorum;

Soru: "Abi sence de vokal solistin çok fazla önüne çıkmamış mı?
Cevap:"Evet çünkü vokal de şan kadar güzel"


6.Çalışmanızı farklı farklı yerlerde dinleyin.Evde, arabada, komşunun cd playerında, işyerindeki mp3 çalar da gibi...Önemli olanın sizi dinleyecek kişilerin duyumuna ulaşabilemek olduğunu unutmayın...

7.Çoğumuz parçalarda sanal enstrumanlar kullanırız. Öncelikle asla ve asla sanal bir enstrumanın aslının yerini tutabileceği gibi garip bir hisse kapılmayın.Özellikle akustik çalgılarla olan birlikteliğinize mutlaka devam edin, enstrumanistliğinizi köreltmeyin. Şahsen iyi çalışmaların iyi enstruman çalan kişilerin elinden çıkabileceğini düşünüyorum.

8.Miksinizi yaparken macera aramayın.Eğer çok fazla bilgi sahibi değilseniz enstrumanların duyum frekansları ile oynamak sizi felakete götürebilir...Presetler bunun için var.Birileri sizlerin yerine düşünmüş buna zaten...Boğuşmaya gerek yok.Presetden yola çıkaracak da gayet güzel bir duyum elde edebilirsiniz...

Akılma ilk gelenler bunlar, buyrun devam edelim..."

Ch.
 
Cevap: Ses kaydı??????

Abi, öncelikle konu için teşekkürler...
Dağılmaması için 2 konuyu birleştirip, ilk iki mesajını ilk konuya birleştirdim...
Konumuza gelince;
Biliyorsunuz ki epey zamandır kayıt teknolojileri üzerine kafa yoruyorum.Bir takım yeterli donanımlarla artık ev ortamında dahi iyi kayıtlar almayı başarabiliyoruz malumunuz...
Bunu sağlayabileli uzunca bir zaman olduğu için şahsım adına daha ziyade kayıt sonrası sunum fazlaca kafa yorduğum şey...Bunun anahtarı ise iyi bir aranje, mix ve mastering işlemleri...
Hazır konuyu yakalamışken geçen aylarda kendi forum siteme yazdığım ve bu konudaki fikir,tecrübe ve tavsiyelerimi yansıttığım bir makaleyi aynen kopyalıyorum...:)

"Aslına bakarsanız bu konu başlı başına ansiklopedi yazılabilecek büyüklükte olmalıdır aslında. VST ler, PC özellikleri, Hardwareler, Müzisyenlik, Armoni Bilgisi, Teknik Bilgi ve donanım, beste ve düzenleme tecrübeleri, programa hakimiyet, müzikal birikim, mix becerileri, mix cihazları, monitorler, kulaklıklar, sabır, fazlasıyla farklı tarzlarda ve sayıda parçalar dinlemek, arşivlemek bunların düzgün şekilde depolanması v.s v.s

Ancak bugün her tür bilgi internette bir çok yerden edinilebiliyor. İnternetde ufak bir araştırma yaptığımızda pekçok ansiklopedik bilgiye ulaşabiliyoruz.Bu nedenle bu konunun bu forumda kitabi bilgilerden ziyade tecrübeler ve tavsiyelerimizle oluşmuş olmasını tercih ediyorum.Ufak ufak herbirimiz tecrubelerimizi paylaşabilirsek, anektodlar olarak ya da , artık nasıl bir dildeyse o, farklı ve daha güzel sonuçlar elde edilebilinir. Teknik bilgiler artık nerdeyse her yerde var nasıl olsa...

Yaklaşık 5 senedir bu işlerle iç içeyim.Ve işte şu ana kadarki tecrübelerimin bana öğrettikler ve tavsiyelerim;

1.Şimdi kayıt ile ve mixle ne alakası var diyeceksiniz ama parçaların düzgün arşivlendirilmesi isimlendirilmesi, kayıtların tek tek isimlendirilmesi, tarihlendirilmesi, yeni kanal açılır açılmaz o kanalı tanımlayan notların alınması projeye başlarken ve devamında herşeyden önemli. Eviniz dağınık olabilir ama projelerin tertemiz olmalı..
Bu nedenle proje dosyalarınızı mutlaka sınıflandırın.Bilgisayarda her projenize ait proje dosyanız tek bir başlık altında fakat ayrı başlıklarda yedeklenerek bulundurulmalı...

2.Bir projenin en başta sizi tatmin edebilmesi için soundunun mutlaka kaliteli olması gerekir. Dolayısıyla başlamadan önce; melodiler, düzenlemeler, kayıtlardan önce düzgün bir sound çıkıp çıkmadığı ile ilgilenilmelidir.Kaliteli bir soundu mix de işleyerek arzu ettiğiniz yere getirebilirsiniz. Berbat bir ramazan davulu sesi bile, biraz uğraş ile dinlemekten sıkılmayacağınız bir orkestraya dönüşebilir...

3.Mümkünse öncelikle altyapıyı, müzik tarzına göre değişmekle birlikte genelde davul ve bası çözmeniz gerekir. Bu iki enstrumanı bitirdikten sonra diğer kayıtlara düzenlemelere ve mixe geçilmelidir.Bu yiğidin yoğurt yeme şekline göre değişebilir ama genelde bu tercih edilir.Çünkü davul ve bass şarkıyı taşıyan 2 enstrumandır.Tüm şarkı genelde bu iki öğe üzerine inşa edilir. Bass sesleri, kick ve snare gibi tüm soundu belirleyecek zor frekansları en başta halledemezseniz, gerisi geldiğinde işin içinden çıkamazsınız...

4.Uğraştığınız parça size genelde güzel gelecektir. Bu işi yaparken en sık görülen şey ki bu hissiyata ben de sıkça kapılırım ,yaptığınız işin ne kadar kötü olduğunu anlayamamanızdır. O kadar çok uğraşırsınız ki parçayla, nasıl duyulduğunu ya da ilk kez dinlendiğinde nasıl hissettirdiğini bilemez hale gelirsiniz.O akorların altına o arpejin ne kadar uyum sağladığına takılır kalır sonra o uyumdan etkilenir ve parçanızı çok beğenmeye başlarsınız.Sürekli kendi kendinize "vay canına çok iyi oldu" deyip durursunuz ama kazın ayağı öyle değildir maalesef...Oysa ki mix ve mastering kurabiyenin tadı ve ambalajıdır. içindeki fındığın şekline takılmanın kimseye faydası olmaz.

Peki ne yapacağız bu hataya düşmemek için?

Öncelikle eğer tabakhane taraflarına yetiştireceğiniz herhangi bir nesne yok ise acele etmeyin,sindire sindire gidin...Mutlaka ve mutlaka ara verin, ve bir kaç gün aradan sonra tekrar dinleyip devam edin...

5.Çalışmalarınızı farklı kişilere dinletin.Eleştirilmeye hazır olun,bundan gocunmayın ve mütevazi olun.Sizin kulağınızın algısı ile başkalarının ki çok farklıdır ve bu doğaldır.İşte bu site gibi siteler zaten bunun için var.Bizim gibi dinlemekten ve yorumlamaktan son derece zevk alan arkadaşlarınıza dinlettiğinizde mutlaka sizde farklı bir yorum ve tecrübe oluşacaktır.Eğer bunlara katlanamıyorsanız lütfen kimseyi uğraştırmayın, evde kendi kendinize dinleyip mutlu olun...

Hugh Grant ve Drew Barrymore'un başrolünü oynadığı "music and lyrics" filminde, çaptan düşmüş bir pop sanatçısının evine çiçek sulamaya gelen fakat sonradan yetenekli bir söz yazarı ortaya çıkan kız ile tanışması ile başlayan hikaye konu edilir. Ve en güzel sahnelerden birisi; onların beste çalışmalarını resepsiyondaki kapıcıya dinleterek fikir almalarıydı sanırım...

Bunu önlemenin bir başka yolu da , parçanızı yaparken, bittiğinde benzemesini istediğiniz bir tarzda orjinal bir parçayla sürekli kıyaslayarak yapmaktır. Mixini çok beğendiğiniz bir çalışmayı tekrar tekrar dinleyin.Farkedebildiğiniz her detayı ki bu işe girmiş iseniz kulağınız farkedebilecek seviyede olmalıdır, hafızanıza adeta kazıyın.Kendi miksinizi benzetmeye çalışın ve sürekli kıyas yapın...Önemli olan tüm enstrumanlar arasında bir ahenk yaratmaktır. Bir enstrumanın sizin özel bir çabanız yok ise şayet kendi kendine ön plana çıkması benim çok fazla arzuladığım bir durum değil. Enstrumanlar tane tane ve yerinde olmalıdır. Kendinizi sahne karşısında bir orkestrayı dinleyen bir dinleyici olarak hayal edin. Hangi sesi kulağınız nereden algılıyor bunu düşünün...Sağa yada sola panlayacağınız bir vokal,ritm gitar tüm havayı değiştirebilir yada mahvedebilir...Ses dengeleri, dinamiği, yüksekliği ve tonları üzerine bu manada kafa yorun...

Bir keresinde çalışmasını paylaşan birine şöyle bir yorum yazdığımı hatırlıyorum;

Soru: "Abi sence de vokal solistin çok fazla önüne çıkmamış mı?
Cevap:"Evet çünkü vokal de şan kadar güzel"


6.Çalışmanızı farklı farklı yerlerde dinleyin.Evde, arabada, komşunun cd playerında, işyerindeki mp3 çalar da gibi...Önemli olanın sizi dinleyecek kişilerin duyumuna ulaşabilemek olduğunu unutmayın...

7.Çoğumuz parçalarda sanal enstrumanlar kullanırız. Öncelikle asla ve asla sanal bir enstrumanın aslının yerini tutabileceği gibi garip bir hisse kapılmayın.Özellikle akustik çalgılarla olan birlikteliğinize mutlaka devam edin, enstrumanistliğinizi köreltmeyin. Şahsen iyi çalışmaların iyi enstruman çalan kişilerin elinden çıkabileceğini düşünüyorum.

8.Miksinizi yaparken macera aramayın.Eğer çok fazla bilgi sahibi değilseniz enstrumanların duyum frekansları ile oynamak sizi felakete götürebilir...Presetler bunun için var.Birileri sizlerin yerine düşünmüş buna zaten...Boğuşmaya gerek yok.Presetden yola çıkaracak da gayet güzel bir duyum elde edebilirsiniz...

Akılma ilk gelenler bunlar, buyrun devam edelim..."

Ch.
SÜPER BİR YAZI...SÜPER BİLGİLER...dostum teşekkür butonum bittiği için üzgünüm...sevgiler...selamlar...
 

Benzer konular

Demonu Paylaş Yine Yarışma Yapalım mı ? Anket

  • Evet

    Oy: 19 67.9%
  • Kararsızım

    Oy: 7 25.0%
  • Hayır

    Oy: 2 7.1%

Delüxe üyelik Yapın sizinde olsun.. (Sunucu Ödemeleri için katkınız olsun)

Son kaynaklar

İyiki Doğdunuz :)

Geri
Üst