• '' 20 '' Konu Açan yada mesaj yazmış olan Rütbe '' Özel üye '' olucaktır.. Vip üye de 200 konu yada Cevap vermiş olan Rütbe kazanacaktır saygılar

Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

düriyenin gügümleri kalaylı parçası sanırım hüzzam sanırım. Re kararına göre bu parçada mi ve siye ye koma verdiğimizde parça ortaya çıkmıyor mu, başka bir yere daha koma mı veriyoruz ?
 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

Yanlış anlamayın lütfen. Hangi karardan çalıyorsunuz ? ona göre bir izah edeceğim, daha anlaşılır olacaktır.

Şöyle ifade ediyim. Ben çok az da olsa cüzi makam bilgim vardır. Ben Gamları ve sesleri bilirim. Bu doğrultuda yerli hemen hemen her türlü parça olmak üzere kısmen de yabancı çalabiliyorum.
Re kararı veya kadansından çalan kişi mi ve si ye koma verdiği zaman , makamlara göre koma değişiyorlar mı ? merak ettiğim için soruyorum.
Eğer değişmiyorsa (derecelendirmeden bahsedmiyorum) bahseddiğim gam da aynı şeydir. Zaten ileri zamanda re den çalan veya mi den çalan kimse, aynı şekilde la dan örnek parçalara göre bu karardan nasıl olur, tuşe numara yöntemi ile yazacağım. Görülecek ki değişen hiç bir şey olmayacaktır. Değişen sadece trafiğidir.

Ben öğrenmek istediğim re kararında makamlara göre koma yeri değişiyor mu. Eğer değişiyorsa hangi makamda nerelere koma veriliyor.

hocam şöyle izah edeyim re karar uşşak çalarsak komayı mi ve si ye veririz bu tamamdır.. aynı şekilde mi uşşak çalarız fa# do# bu da tamam. bu uşşak komaları karar gam dizimine göre değişir. bundada problem yok hemfikiriz.

lakin mesela ben hüzzam parçaları do# çalarım ve fa# sol# koma veririm ( tabiki hüzzam koma değrleri tam koma değil arada farklı değerler var) bu hüzzamı re ye göçürürüsek (ki mantıksızdır) koma sol ve la alır. ( örnek parça: pişman olurda bir gün)

aynı şekilde re rast çalarsak ( ben de rast parçaları re çalarım)

koma mi uşşaktaki gibi fa# ve do # alır. ama karar ton re dir.

( yine değerler değişik)
( örnek rast parça: ben küskünüm feleğe)
mi rast çalacak olursak ise koma bu kez sol ve re olur.

bunun gibi makamlara göre koma yerleri değişebilir hatta bazı bileşik makamlarda 3-4 notada yer yer naturel ve koma görülebilir..

umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir hocam .. siz de yanlış anlamayın lütfen.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

düriyenin gügümleri kalaylı parçası sanırım hüzzam sanırım. Re kararına göre bu parçada mi ve siye ye koma verdiğimizde parça ortaya çıkmıyor mu, başka bir yere daha koma mı veriyoruz ?

düriyenin güğümleri parçasında mi ve si ye koma veremeyiz hocam .. dediğiniz gibi hüüzam parçadır ve re çalarsak komayı sol ve la ya vermeniz gerekir.. ( ki gerçekten hüzzamda re çok ters olur batı do# çalmak daha mantıklıdır.)
 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

Evet , o zaman o duruma göre böyle bazı istisnai komaları tüm kararlardan ayrıca yazarım. Şu an ki komalar , genelde ki zaten onun için yazdım, çoğunlukla piyasada re ve mi çalışan kişilerin bu kadanslara göre diğer kararlar içindir.
O zaman sizden özele veya burada re , mi, la farketmez bir karardan örnek 3 adet makam için koma yeri bekliyorum. Ona göre diğerleri de yazalım ki okuldayken eskiden ezberden bilirdim şimdi ise yeniden yazmada fayda var.
saygılarımla.
 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

hocam koma değeri söyleyebilirmisiniz...mesela kutupta yaz gibi parçasını çalarken bu parça kürdi bir eser hangi tuşlar koma alıyor...ve koma değerlerini orgta kaç yapmam gerekiyor...lütfen yardımcı olun...teşekkürler...
 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

kutupta yaz gibi parçasında koma yok hocam...
 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

Koma verilerek seslendirilmesi gereken Türk Musikisi makamları
Rast : karar-SOL Koma:Sİ
Uşşak: karar LA Koma: Sİ
Hüseyni ve Muhayyer: karar LA koma:Sİ
Karacığar : karar LA koma Sİ
Suznak . Karar : SOL koma Sİ
Hicazkar : karar SOL koma : Sİ
Segah ve Hüzzam : karar : Sİ koma: Sİ-Mİ
Saba : karar LA koma Sİ - Mİ
Gerdaniye : karar:LA koma :Sİ
Eviç : karar FA DİYEZ koma Sİ
Koma vermeden seslendirilebilen makamlar
Çargah
Kürdi
Nihavent
Kürdilihicazkar
Hicaz
Mahur
AcemAşiran
Sultani Yegah
Bu bilgiler T.Hakkı Karahasan org metodu kitabından alıntıdır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

Bilgi için teşekkür ederim.
 
Cevap: Tüm tonlardan çalanlar için koma yerleri

Bir tablo yaptım bazı makamların tonlara göre komaları ve akor dizilişleri bir çok arkadaşa faydalı olabileceğini düşünüyorum bunları çeşitli kitaplardan faydalanarak yaptım içinde yanlış veya eksik varsa uyarın düzeltelim
 

Ekli dosyalar

  • Makam-Akor.rar
    12 KB · Görülen: 468

Demonu Paylaş Yine Yarışma Yapalım mı ? Anket

  • Evet

    Oy: 20 64.5%
  • Kararsızım

    Oy: 7 22.6%
  • Hayır

    Oy: 4 12.9%

Delüxe üyelik Yapın sizinde olsun.. (Sunucu Ödemeleri için katkınız olsun)

Son kaynaklar

İyiki Doğdunuz :)

Geri
Üst