merhabalar herkese..bu muhabbet her org için olur arkadaşlar ketrona has değil..roland forumunda da gw8 için yapılıyo aynısı
ben 2004'ten beri 8mb ketronxd9 kullanıyorum ritim yazarım ses yazarım sağolsun her işime koştu birlikte çaldığım müzisyenler de "aga nası bişey bu beyaa biz paaa 80 i bilirdik sadece" derler hep(ilk kez çalıştığım roman müzisyen arkadaşlarımın tepkileri hep böyle olmuştur)
bu hafta veda edicem ketronuma inşallah alan arkadaş memnun olur.. ben ritimlerin mezur kaçırması ile ilgili bişeyler yazmak istiyorum;
1. Her org mezur kaçırır, arkadaşlar bellek sıhasını neden olarak göstermişler, bir de polifoni sayısının önemi de var arkadaşlar.
Ketronun malesef xd9 ve sx3000 modeli 64 ses polifoniye sahip, polifoni bir anlamda bilgisayar ram i ile aynı işi yapıyomuş gibi düşünün. metronomun bir vuruşunda 64 tane midi mesajı okuyo bu cihazlar, bu yüzden ritim yazarken dikkatli olmak gerekiyo malesef..ketrona ritim yazan bazı yazarlar-isim vermiyorum- ritimin gümlerini yazarken hemen her perc lerin gümlerini-ritim kuvvetli olsun diye- ritime kaydetmişler,teklerde de aynı şeyler var, bu yüzden akorlar,bass,pad ve sağ el klavyesindeki midi mesajlarından arta kalan polifoni sayısı ritimi düzgün çaldırmaya yeterli kalmıyo..psr a1000 in de aynı problemleri olması bu yüzden(ki bana kalsa her org yapar pa 800 ün yapmama sebebi 128 poly olmasıdır)
2. polifoni sadece ritimle alakalı da değildir, canlı performans esnasında değiştirdiğiniz ritimlerin kit-perc isimleri, akompanya enstrumanlarının isimleri..vb ve bunların volume,reverb,chorus ayarlarının değişiklikleri ve son olarak sağ elde çaldığınız seslerin adedi(2,3 ve 4 ses karışımlar mesela) ve bunların reverb,chorus,delay,pan-pot özellikleri de midi mesajı ile ana beyne iletildiği için polifoni sayısı önemli oluyor o anki işlemlerde..
bu yüzden önerilerim
1. (ritim yazın arkadaşlar, ilk aşamada gerçekten iğrenç ritim yazacaksınız ama bırakmayın devam edin, yolun sonunda sizden kralı olmayacak) yazarken şunlara dikkat edin kick,bendir güm, darbuka güm..bunları aynı anda yazmanıza gerek yok yani aynı anda vurması bu üçünün hem çok gereksiz bass kirliliğine hem de polifoni düşmesine neden olacaktır(aynı mantığı tekler için de düşünebilirsiniz gerçi snare ile bendir ya da davul teklerini aynı anda çaldırıp daha geniş frekansa hitap edebilirsiniz hoş ta oluyo.. gerçi kulağınıza kalmış)tef ile parmak zilleri farklı ritim figürü çalmıyolarsa! aynı anda çaldırmanın alakası yok, akompanyalarda eğer illa 3 kanal akompanya yazacaksanız akorun tüm sesleri yerine ilk ikisini(örneğin do-mi-sol yerine do-mi sesleri) kullanarak polifoniyi çok yormuş olmazsınız korkmayın do majör akorunda sol sesinin olmaması akorun fonksiyonunu bozmaz
2. özellikle düğün işlerinde start stop a basmadan ritim değiştiriyoruz, çok farklı ritim yazarlarının ritimlerini çok fazla kullanmayın "amaaaa oldu mu şimdi ben kullanırım arkadaş" diyorsanız da şunu önereyim ritimleri editleyin gece boyunca çaldığınız ritimlerin drum ve perclerini aynı yapmamıza imkan yok olsa da çok uğraşı ister flstudio cubase gibi programlara ritimleri song gibi kayıt edip atmamız gerekir ve sonra istediğimiz drum ve perclere göre uyarlayabilirz ritimleri ama dediğim gibi çoook uzun ben de hiç denemedim böyle bişey
akompanya seslerini aynı yapabilirsiniz ve bunların reverb panpot..vb şeylerin bütün değerlerini aynı yapın ki org işlem yaparken zorlanmasın.... aynı durum seslerde de öyle, özellikle düğünlerde kullandığınız seslerin reverb delay chorus volume ayarlarını aynı yapmanızı öneririm çünkü org sesten sese geçerken takılmalar yaşatabiliyor.
bunları çook önceden de buralara yazmışlardır herhalde amacım yardımcı olmak bildiklerim kadarıyla, yanlış bişeyler yazdıysam üstadlar beni affetsin lütfen.. kolay gelsin herkese.. ketron süper bir allettir
viva ketron